6.4

4 Racket Turtle

 (require teachpacks/racket-turtle) package: teachpacks

Jotta Racket Turtle toimii DrRacket:ssa, sinun pitää asentaa teachpacks paketti. Katso asennusohjeet täältä. WeScheme:ssä ei tarvitse asentaa pakettia mutta kirjastolla on eri nimi: (require wescheme/oJ1vcDo5qd)

Tässä osassa esitellään Racket Turtle - kirjasto, jonka avulla voi piirtää turtle-grafiikkaa ja tehdä monipuolisia taideteoksia. Racket Turtle on helppo ohjelmoida tekemään kuvioita, ja se soveltuu aivan aloittelijoillekin. Sen avulla voidaan kuitenkin opetella myös vaikeampia ohjelmointikäsitteitä kuten listoja ja rekursiota.

Racket Turtlella piirrettyjä kuvia:

    4.1 Racket Turtle:n toimintaperiaate

    4.2 Komennot Racket Turtlen ohjaamiseen

    4.3 Piirtofunktiot

    4.4 Racket Turtle esimerkkejä

      4.4.1 Perusneliön piirtäminen

      4.4.2 Neliön piirtäminen toistorakenteen avulla

      4.4.3 Kahden neliön piirtäminen samaan kuvaan

      4.4.4 Neliön piirtäminen funktion avulla

      4.4.5 Neliön piirtäminen koordinaattien avulla

      4.4.6 Neliön peilaaminen pisteen suhteen

      4.4.7 Neliön piirtäminen leimasintoiminnon avulla

      4.4.8 Piirtoviivan paksuuden ja tyylin vaihtaminen

      4.4.9 Suoran piirtäminen taustaruudukon päälle

      4.4.10 Pisteiden piirtäminen useamman eri leimasimen kanssa

      4.4.11 Kuvan koon ja taustavärin muuttaminen sekä taustakuvan asettaminen

      4.4.12 Viiva, jossa kynän väri muuttuu koko ajan

    4.5 Racket Turtle esimerkkejä, joissa on käytetty rekursiota

      4.5.1 Kiertyvä spiraali vaihtuvalla kynän värillä

      4.5.2 Spiraali vaihtuvilla väreillä ja kynän paksuudella

      4.5.3 Spiraali, joka rakentuu eri värisistä ja kokoisista kukista

      4.5.4 Spiraali, joka rakentuu eri värisistä ja kokoisista tähdistä